27 Ekim 2015 Salı

Yerli otomobil ve SAAB

http://bensaab.blogspot.com.tr/2015/10/yerli-otomobil-ve-saab.html#more
   
Nasıl anlatsam, nerden başlasaaaam, SAAB-SAAB. Duygu biraz duygu!!!....
      2012 yılının başında SAAB'ı Türk yatırımcıların alma ihtimlinden bahsetmiştim blogda. Döndük dolaştık yine SAAB.
      İlk haber ve fotoğraflar çıktığında herkes konuşuyordu: "Cadillac'mış hacı yerli değilmiş"
      Bende dayanamadım ve orta yere lafımı bırakıverdim "ne Cadillağı len o araba SAAB!"
      -Gülenler mi,
      -"ama bakan dedi ki" diyenler mi,
      -"olur mu canım öyle şey gazeteye çıktı Cadillac" diyenler mi
      -"hah iyi dedin bende senin arabaya benzetmiştimciler" mi?
      Ne ararsan var. Gel vatadaş gel ikizlere ehemm pardon Türkiye'ye otomobil yapıyoruz sende gel. Yıllardır içinde biriken ne varsa söyle gellllll....
      Herkes bu konuda bir şeyler söyledi. Benim eksiğim ne? Benim de söyleyeceklerim var :)
      Bekli biraz uzun olacak ama sizi sıkmayayım özet ya da hap şeklinde olsun;

------ Gelen araçlar has SAAB 9-3 ve Cadillac BLS. Gördüğüm kadarıyla ikisi sedan birisi station (BLS Estate). (3 adet görebildim görsellerde).

------ Siz benim SAAB dememe bakmayın şirket resmi olarak National Electric Vehicle Sweden (NEVS) AB. İnternet adresleri: http://www.saabcars.com/

------ Türkiye'deki araçların hepsi General Motors'un 2003 yılında faal hale getirdiği Epsilon Platformu üzerinden üretilmiş araçlar. Şu anda lisansları NEVS'e ait. Adından da anlaşılacağı gibi NEVS'in derdi elektrikli araba üretmek.

------  Otoseyir'deki videoda bahsedildiği gibi bir durum yok. Zaten Cadillac BLS hiçbir zaman Amerika Birleşik Devletleri için üretilmedi. Kaldı ki hiçbir zaman ABD'de de satılmadı. Malesef bu video gibi zırvalar çok fazla şu aralar. Bilgi yok fikir çok pehhhhhh... Adamın videoyu kaydettiği yetmemiş bir de eklemiş. İnsan utanır kaldırır. Neyse çok sinirlendim...

------ SAAB Çin'li bir firma değil. Sadece hakim ortakları Çin'li yatırımcılar. Nedense SAAB GM'a aitken Amerikan değildi, Land Rover Tata Motors'un fakat Hintli değil, Fiat Chrysler'in ama Amerikan değil, Volvo Gelly Holding'in ama Hintli değil. Örnekler daha çok ama uzatmaya gerek yok. NEVS-SAAB'a gelince Çinli. Sensin Çinli :):)
      Burada malesef şu var: OLUMSUZLAMA, olumsuz algı yaratma. Sonuç olarak şirketin neredeyse tüm departmanlarında İsveç'liler var. Tüm birilmer, fakrika ve tüm tesisleri halen İsveç'te. Tüm yeni iş ilanları Trollhättan için. Sahibi İsveç'te yaşıyor.


      Beş, on sene sonra tamamen kapanır, Çin'e taşınır o çok önemli değil. Şu anda gelen araçlar İsveç'ten geldiler ve İsveç'te üretildiler.  Ayrıca kim "made in İsveç" elindeyken "made in Çin" derki. Neyse.



------ SAAB çok uzun zamandır alternatif yakıtla çalışabilecek araçlar üzerinde kafa yoran bir şirket.
       Kaldı ki çalışmaları tasarıda da kalmadı. 2005 yılında BiyoEtanolle çalışan hibrit 9-5 Biopower'ın satışına başlandı ve yanılmıyorsan 50.000 adetten fazla satıldı (Bu araçtaki motor 2005 yılında Populer Science tarafından "En İyi Yenilik " ödülünü aldı). Bu araç hem benzin hem de biyoetanolle çalşıyordu.

Saab 9-5 Biopower.

      2006 yılında Stolcholm'de tanıtılan Biopower Hybrid Concept etanolle çalışan bir motor tarafından şarj edilen "0" Co2 salınımlı "turbo" elektrik motoruna sahipti. (bir daha yazalım yıl 2006) 2014 yılında ise SAAB'ın yeni sahibi NEVS elektrikli 9-3'ü prototip olarak üretti ve yaklaşık olarak 450 adet satıldı.  

Saab Biopower Hybrid Concept-2006.


      SAAB Spyker'a satılıncaya dek İsveç'te "çevreci otomobil" kategorisinde liderdi. ( aman şaşırmayın Türkiye'de böyle bir kategori yok.)

İsveç ve İngiltere'de Bioetanol kullanımı çok yaygın.



Dikkat Seul değil Trollhättan-İsveç.





E-power





E-power Paris'te




İsveç fabrikada elektrikli üretim.


------ Gelelim Hürriyet yazarı Emre Özpeynirci'nin sallamasyon haberlerine;

       Bu arkadaş Hürriyet gibi insanın aklında iyi intibalar uyandıran büyük bir gazetede çalışıyor fakat bence "gazeteci" değil. Hoş bu dönemde gazeteci mi kaldı? Siz de haklısınız. Bir de İsmet Berkan denen Kabataş özürcüsü, bu arkadaşa gazetecilik ödülü verilmesini teklif etmiş. Ah benim güzel ülkem kimlere kaldık :)))

------ Yazıdaki doğru tespit: GM'un SAAB'ın satışında pek çok zorluk çıkardığı bilinen bir gerçek. Zaten Alphan Manas da bu yüzden SAAB'ı almaktan vazgeçtiklerini açıklamıştı. GM SAAB'ın tamamen yok olmasını istedi ve bunu da açıkçası başardı.

Gelelim yazıdaki yanlışlara;

------ SAAB şirketi SAAB ve SCANİA yazımda da anlattığım gibi;
   
      Savunma ve Havacılık,
      Otomobil ve
      Ağır Vasıta üreten üç ana şirketi içinde barındıran bir grup şirketiydi.

      Bu üçlü 1990 lı yıllarda yollarını ayırdılar.

      Savunma ve havacılık: SAAB Group (Svenska Aeroplan AB),
      Otomobil: SAAB Automobile AB,
      Ağır vasıta ise: SCANİA AB (Scania Group) ticari isimleryle yola devam etti.

------ Bundan hareketle Emre Bey'in art niyeti "SAAB Sert Çıktı" haberinde net olarak belli oluyordu. Amerikalı bir arkadaş (gazeteciymiş ama o da şüpheli) gidip SAAB Group 'un sözcüsüne "Türk bakan yerli otomobil üretimi için sizinle işbirliği yapıldığını açıkladı bu konuda ne düşünüyorsunuz?" diye sorarsa bu sözcü nasıl cevap verir?  Özetle;

      "Bu çok anlamsız biz araba üretmiyoruz" der tabi ki.

      Peki sen neden Hürriyet gibi bir gazetede araştırmadan, soruşturmadan bulvar gazetelerindeki gibi  "aaaaaaaaa bak ne demişleeeeerr" diye haber yaparsın. Yazık.

------ Yine haberdeki bir başka sallamasyon konu ise SAAB'ın isim hakkıyla olan kısımlar. Neymiş NEVS SAAB' ismini kullandığı için üretimi durdurulmuş.

      Hiçbir yerde böyle birşey ne duydum ne de okudum.
      Bildiğim ve olan şey şu: SAAB Group  meşhur SAAB amlemininin kullanım haklarını elinde bulunduruyor ve NEVS'in bu amlemi kullanmasına izin vermedi. Sadece SAAB fontunu ve ismini kullanmasına aksini belirtinceye dek müsade etti.



      NEVS'in kullandığı internet adresine dikaat dikkat: http://www.saabcars.com/ 

Tam okuyamadım. Hııııııı SAAB yazıyor.
      Gel bir de buradan yak:

      NEVS'in ürettiği 2014 model 9-3'ler:

Griffinli amlem yok. Saab devam.


2014 SAAB 9-3 Aero.

      SAAB mı yazıyor ne? Hay Allah bir yanlışlık olmasın. Potoşoptur kız o.... Hürriyete gel.... Bulvar bulvar Anadolu :))

------ Zırva haberden bir kare;

Gazeteci olduğunu sanan Ahmet...

......yılların efsane jet motoru üreticisi Saab’ı komple alacağını sanan başta Türkler olmak üzere Hintliler, ...................... kısmına özellikle dikkat. Okuduğunuz gazete Hürriyet. Bu haberi yapan arkadaşa gazetecilik ödülü verilmesini teklif edenler var heyhat. İnsanı aptal yerine koymak bu olsa gerek. (Başta Türkler ifadesine özellikle dikkat çekiyorum).

      Koskoca Alphan Manas SAAB'ı komple alacam diye gitmiş de "yoh emmi biz sede araba gısmını satiik sen salaklığından gelmişin" demişler, eli boş dönmüş adacağız ye haaa. Vay anasınıııııııı bu Hürriyet süper bişiiiiii.
      Ehemmm ehemmm gülmeyin lütfen, biraz ciddiyet, Okan Bayülgen gibi "devam edelim" :

------ Yalnız haberde bir detay var. NEVS iletişim direktörü Phoenix'ten bahşetmiş.

------ Ben ilk olarak prototiplerin isimlerinin resmi belgelerde "Phoenix 1-2-3-4 olarak" geçtiğini öğrendiğimde heyecanlanmıştım. Acaba bu da ona mı haberci. Hadi hayırlısı:

      Phoenix tüm hakları NEVS'e ait olan meşhur tasarımcı Jason Castriota tarafından consepti yapılmış yeni SAAB platformu idi.

Jason'ın Phonenix'i.
    

Phoenix Concept.




Phoenix Concept.
      Spyker maddi olarak zorlanınca  proje kısmen yarıda kalmıştı. Bu platform üzerinden yeni 9-3 geliştirilmekteydi. 

      Ayrıca beliteyim Phoenix'te GM lisasına sahip parça kullanımı sadece % 9 civarındaydı.

Tamamlanamayan yeni 9-3.





Phoenix platformu ile 9-3.



9-3 Concept.



9-3 Concept.

      Hatta bir ön prototip 9-3 Çinlilere görsel olarak sunulmuştu. 


Çinli abilere görsel.

Fabrikada yapılan kil yığını.

      Benim içimdeki ses Türkiye'nin yapacağı otomobilin Epsilon platformunun güçlü kısımları ile Phonix platformu olacağını söylüyor. Dur bakalım...

------ 9-3 paltformunun çok kötü olduğunu da söylemek çok acımasız. Sonuç olarak iddia idiyorum bugün üretilen Fiat Egeadan iyi bir platformdur.

         İyi de ne varki bu platformda dersek şunlar var;

------ Euro NCAP'tan 2003 -2004 yılında 5 yıldız (EuroNCAP'ta alınabilecek en yüksek skor ile),
------ Patenti kısmen halen NEVS'te olan sınıfının en gelişmiş örneklerinden biri olan 4 çeker sistemi "XWD",
------ Elektronik kumandalı sınırlı kaymalı arka diferansiyel "elSD"
------ Patentli mekanik arka tekerlek kontrol sistemi "SAAB ReAxs"
------" XWD" de Haldex kavrama (Audi'nin yağlaya-ballaya reklamını yaptığı "quattro" ile aynı kavrama),
------ Trionik 8 motor yönetim sistemi,
------  Yan çarpma kuvvetini yolcudan uzaklaştıran "sarkaç B sütunu" tasarımı,
------ Patentli 2. nesil aktif kafalık SAHR 2
------ Amerikan Yol Güvenliği Enstitisü (IIHS The Insurance Institute for Highway Safety)'nce "Top Safety Pick Gold Award" ödülü, (bilenler bilir bu kurum EuroNCAP'dan çok daha katı standartlara sahiptir).
------ Fiber-optik ses-eğlence sistemi kablo ağı. (yıl 2015:benim oturduğum mahallede fiber-optik internet alt yapısı yok :)))

SAAB ReAxs





SAAB XWD




SAAB 9-3 şasi.


      Bunlar benim aklıma gelenler... Yani bakmayın öyle eski-püskü falan dendiğine.  Tekne-yat üreticisinin şasesinden 1000 misli iyi olduğuna da iddiaya girerim.

      Şu kesin ki platform demek sadece bazı teknolojik özellikler demek değil. Ama 9-3 de boş beleş bir platorm değil.

------ Yazıdaki bir başka komik şeyde şuydu: Tesla, Toyota ve Honda'ya gidilmiş mi? Offfff offffff.

       Tesla denen marka tartışmasız dünyanın en prestijli, en sportif, en teknolojik elektrikli araçlarını üretiyor. Otomobil hayranı herkes elektrikli otomobilde Tesla'nın aşmış durumda olduğunu bilir.

Tesla Model S.


Model S'in içi.


Model X 0-100 5 saniye.



Adamlar ABD'de Panasonic ile birlikte dünyanın en büyük lityum pil fabrkasını kuruyor ( 6,5-7 milyar dolarlık bir fabrika). Böyle bir konuda malesef bize randevu bile vermezler.


Fabrikanın ismine dikkat.


      Tesla ile ilgili Türkçe kaynak: http://teslaturk.com/

      Toyota ve Honda için ise yorum yapmaya gerek var mı sizce? Bu iki dünya devi "biz yapamadık alın siz yapın"-ya da "biz yaptık ama daha gelişmedi beraber geliştirelim", "siz bize TOMA verin biz de size elektrikli otomobil" mi diyecekler. Milyar dolar, teşvik, destek vs. karşılığında amlem takıp lisansla satmana müsade eder ancak.

      Lütfen biraz daha gerçekçi olalım. Hay Allahım Tesla diyor yavvv. Hani olabilir mesela Obama "orda başkan olamadın gel seni ABD başkanı yapak he mi" diyebilir, hıı hııı doğru.

------ Offff çok uzadı biliyorum, yazayım şunu da bitireyim yazıyı:

------ Kaçın kaçın Çin'de hem amlem değiştirip, hem platform üzeri değiştirip yapanlar var. Hem de elektriklisini yapanlar var. Bunu bilmek için giriş seviyesi (Seviye 1) Çince yeterli be arkadaşlar. Yav ne Çincesi Google amca her derde deva. Lütfennn.....Hayvan gibi şiy yapıyorsunuz.

Baic logolu SAAB 9-3

Evet Baic yazıyor :)
Baic'in içi.
Elektrikli Polis Baic'i.






Üretiyor gibi çek hacııı!....
9-3 den geliştirilen Baic C60 concept.




Baic C60'ın içine fırsat olmamış :)


------ DETAYIN ÖZETİ:

      İşin başlangıcı, tanıtımı, girişi umut vermiyor. Malesef bu kısım çok umut kırıcıydı.
  
      Gelişme yine de umut vaad ediyor. En azından vizyon doğru. Denenmiş iyi bir platform üzerinden "elektrikli otomobil" üretmek. Bu bizim gibi bir ülke için doğru. ABD'de 40.000 dolarla kurduğun şirket 11 yılda milyar dolarlık TESLA MOTORS olabilir. Her türlü şey var; yetişmiş insan, kurum, sermaye. (lütfen Tesla'nın nasıl geliştiğini araştırın.) Malesef Türkiye'de sırüfordan zor dostum zor...

      Tabi gelişimde pek çok kesimin desteği ile popülizmden uzak, doğru kişilerle doğru şeyleri yapmak çok önemli.  Yani özetle İspark Ağaç A.Ş. den, Ankara Hayvanat Bahçesi müdürlüğünden yapılan transferlerle (püfffffffff içim karardı yazarken) TÜBİTAK olsa olsa Şamil yapar. Biraz ilim, biraz bilim, 0 partizanlık.

     Phoenix üzerinden birşeyler geliştirilirse ne mutlu....SAAB'ın son mirası bu platform çünkü...

      Hoşçakalın. 

12 yorum:

  1. çok teşekkürler güzel bir çalışma olmuş. böylelikle biz saabçılar da dezenformasyondan kurtulmuş olduk. elinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Soğulun, SAAB'lı mutlu günler.

      Sil
  2. evet güzel bir çalışma teşekkürler

    YanıtlaSil
  3. Sevgili KKT, her şey yolunda mı? Paylaşımlarını göremiyoruz uzun süredir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. En azından hayattayım :) Yakında görüşmek üzere.

      Sil
  4. Sitemiz artık aktif. Sizleri de aramızda görmek isteriz.
    www.saabturkiye.net

    YanıtlaSil
  5. Aynı paylaşımları okumaktan bıktık sayın KKT,özledik paylaşımlarınızı,yenilerini bekliyoruz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok yakında görüşmek üzere...

      Sil
  6. Merhaba kkt yeni paylaşımlarınızı sabırsızlıkla bekliyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende ne paylaşsam,hangisinden başlasam diye düşünüyorum. 👋

      Sil
  7. Yazın uzun ama baya güzeldi okutturdu kendini. Yerli otomobil hakkında da yazı yazmanı bekşiyoruz

    YanıtlaSil